Môže sa ateista modliť?

Ján Parada napísal na blogu humanistov Humanisti.sk v článku Zeman – tolerantný ateista:

Český prezident Miloš Zeman predniesol v piatok 8. marca 2013 na Pražskom hrade inauguračný prejav. Na záver sa vyjadril:

„Dovoľte mi, aby som svoje dnešné vystúpenie, aj keď som tolerantný ateista, uzavrel modlitbou, ktorú mnohí z vás poznáte: Bože, daj mi odvahu, aby som sa snažil ovplyvňovať veci, ktoré ovplyvniť môžem. Bože, daj mi pokoru, aby som sa nesnažil ovplyvňovať veci, ktoré ovplyvniť nemôžem. A Bože, daj mi múdrosť, aby som dokázal rozlíšiť medzi prvým a druhým.“
Viete, aký je to tolerantný ateista? To je taký ateista, ktorý sa modlí.

Zopakujem najdôležitejšiu myšlienku z textu tohoto tzv. sekulárneho huamnistu:

Viete, aký je to tolerantný ateista? To je taký ateista, ktorý sa modlí.

Môže sa ateista modliť? Podľa ateistu Paradu môže.
Čo je to vlastne modlitba a čo je to modlenie? Na to, aby sme rozpoznali blud pána Paradu, si musíme vysvetliť tieto pojmy. Pomôže aj Wikipédia – práve pre svoju jednoduchosť, stručnosť a zrozumiteľnosť vysvetlení:

Modlitba je obvykle slovný prejav kladného vzťahu k transcendencii. Modlitba predpokladá nadľudskú bytosť, ktorá počuje a je schopná vypočuť. K modlitbe dochádza tam, kde má človek k Bohu alebo bohom osobný vzťah, kde boha poníma ako subjekt, s ktorým možno komunikovať.

Český prezident a (tolerantný) ateista pán Zeman neverí v osobného boha a tých pár veršov vyslovených počas inaugurácie nemožno považovať za modlitbu k bohu, ale vyjadrenie túžby byť dobrým prezidentom byť textom modlitby.

Mienkotvorný ateista Tomáš Búran na svojom blogu citoval hádanku Abraháma Lincolna, citujem:

Koľko nôh má pes, ak nazveme nohou aj chvost? Štyri. Tým, že chvost pomenujeme noha, sa z neho noha nestane.

O tom to je. Aj keď budete recitovať veršíky modlitby, nebude to modlitba, ak ju nebudete prednášať s vierou v bytie Boha a transcedentno. Miloš Zeman je ateista a v boha neverí. Použil hlboké myšlienky s duchovným posolstvom adresovaným nie bohu, ale publiku.

Pán Parada sa teda mýli a jeho posmešky na adresu českého prezidenta sú nevhodné. Tvrdenie, že Miloš Zeman sa počas inaugurácie modlil, je hoax.

Pridaj komentár

