Pred takmer 150 rokmi Vatikán zrušil trest smrti – Parada si to všimol až dnes

Iba pár hodín po aktualizácii mojej tematickej stránky na bráne TvojOponent – Obrana kresťanstva venovanej trestu smrti mienkotvorný ateista Ján Parada precitol a napísal článok, ktorý začína otvoreným klamstvom. Článok má názov:
Rímskokatolícka cirkev už zrušila trest smrti
s podnadpisom:
Konečne, to jej trvalo!

Citujem:

Je dobre, že pápež František sa rozhodol zrušiť trest smrti. Nepriamo sa tak zbavuje zlého dedičstva zločineckej inkvizície.

Dať do súvisu formálnu zmenu paragrafu číslo 2267 Katechizmu so smutnými dejinami Inkvizície chce naozaj silnú dávku zaujatosti – no Parada ňou disponuje. Chce to však aj silnú dávku rozumovej obmedzenosti, ktorou Parada žiaľ tiež disponuje.

Milí ateisti! Milé ateistky! Milé ateistíčatá! Milé zvieratá, u ktorých nepozorujeme prítomnosť boha! 🙂

Niečo vám prezradím. Pápež František nezrušil trest smrti. Ten bol totiž zrušený už v roku 1870. Lenže to Ján Parada nechce pripustiť – aké by to bolo, aby sekulárne Československo veselo popravovalo a zlý Vatikán už nemal trest smrti?

Tato nová základní norma (Základní zákon státu Vatikán), obsahující 20 článků, formálně zrušila trest smrti, což již stejně bylo dříve pozměněno dekretem papeže Pavla VI. ze dne 21. června1967. Ačkoliv trest smrti byl zrušen ve Vatikánu již od roku 1870 po procesu sjednoceníItálie, kdy došlo k připojení Papežského státu a Benátska k Itálii. K znovuzavedení trestu smrti v Itálii došlo pak v roce 1926, a tento zákon se vztahoval i na Vatikán.

Základní zákon státu Vatikán

Parada si pletie Katechizmus a Základný zákon štátu Vatikán. Katechizmus, ktorý je záväzný pre katolíkov na celom svete, nemá právnu silu, ktorá by bola zdrojom výkonu svetskej moci. A tobôž aby sa na základe Katechizmu mohli vynášať civilné rozsudky alebo priamo popravovať zločinci.

Čo je Katechizmus?

(…slovom katechizmus sa…) označuje súhrn kresťanskej náuky, výklad hlavných zložiek kresťanského učenia.

Katechizmus nie je trestný zákonník ani civilná trestná norma.

Tá veta, ktorá Jána Paradu vyrušila, znie:

Preto Cirkev vo svetle Evanjelia učí, že «trest smrti je neprípustný, keďže napáda nedotknuteľnosť a dôstojnosť človeka» a s rozhodnosťou sa angažuje za jeho zrušenie na celom svete

Zdroj:

Nové oficiálne znenie paragrafu 2267 s podpisom kardinála Luisa Ladariu a dátumom 1. augusta 2018
Zdroj: tu

Krátka chronológia:

1870 Vatikán zrušil trest smrti
1926 Obnovenie trestu smrti z dôvodu presahu práva Talianska do Vatikánu
1967 dekrét Pavla VI. k trestu smrti
2001 Základný zákon štátu Vatikán formálne zakázal trest smrti
2018 úprava článku katechizmu o treste smrti, kde sa jeho extrémne výnimočné použitie nahradzuje neprijateľnosťou

Zaujímal by ma postoj nášho ateistu Jána Paradu k poprave nacistických pohlavárov po Norimberskom súde či jeho postoj k poprave prezidenta a katolíckeho kňaza Dr. Jozefa Tisa. Boli popravy týchto pánov zločinom proti ľudskosti?

Ján Parada samozrejme tu neodpovie. Nemá odvahu napísať sem odpoveď. Je to ateista pštrosej odvahy. Ak mu dáte priamu otázku, odpovie na niečo úplne iné. Ale najčastejšie len strčí hlavu do piesku…


Príloha – Pôvodné a nové znenie paragrafu 2267 Katechizmu Katolíckej cirkvi:

Pôvodný text paragrafu číslo 2267 v KKC znel:

„Za predpokladu, že sa plne zistila totožnosť a zodpovednosť vinníka, tradičné učenie Cirkvi nevylučuje použitie trestu smrti, ak by bol jedinou možnou cestou na účinnú obranu ľudských životov pred nespravodlivým útočníkom.“

Nový text znie:

„Dlhý čas sa použitie trestu smrti zo strany zákonitej autority, po riadnom procese, pokladalo za primeranú odpoveď vzhľadom k závažnosti niektorých zločinov a za prijateľný prostriedok, aj keď extrémny, na ochranu spoločného dobra.

Dnes je stále viac živé povedomie, že dôstojnosť osoby sa nestráca ani po spáchaní ťažkých zločinov. Okrem toho sa tiež rozšírilo nové vnímanie zmyslu trestných sankcií zo strany štátu.

Napokon, zaviedli sa účinnejšie systémy väzby, ktoré garantujú náležitú ochranu občanov, ale zároveň neoberajú definitívnym spôsobom odsúdeného o možnosť vykúpiť sa.

Preto Cirkev vo svetle Evanjelia učí, že «trest smrti je neprípustný, keďže napáda nedotknuteľnosť a dôstojnosť človeka» a s rozhodnosťou sa angažuje za jeho zrušenie na celom svete.“

Použité zdroje:
Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s